Wednesday 29 June 2011

MCP!!! ego sebesar.......


Tidak ada sebab mengapa kejadian seperti ini boleh berlaku sedangkan kedudukan dia dua level bawah aku. Aku cuma ada 24 jam setiap hari, 8 jam diofis – baki 16jam kalau tak on standby I will be in my cabin or else, aku ada di M in case they need me atau di L check mixing - macamana nak pantau semua kan? Dan apa guna ada unit heads kalau tak boleh micro-manage team dia? Semua nak suruh makcik ni sorang buat? pitam tau. Each staff should self manage diri mereka sendiri. Apa guna kita adakan job description tp masih kena check their progress from time to time.  Macam budak kecik…..


Ada juga staf dah umur boleh masuk skim pencen tapi sikap dan perangai macam bebudak, perlukan perhatian/pantauan. Dah tua patut selari dengan pengalaman tak perlu pemantauan dan perhatian kan?  Tapi ini kisah benar, see… how insecure some people can be.

Jadi bila seorang staf aku bertindak di luar kewarasan (dalam context kerja) atau "lawan tokei", aku memilih untuk tidak melenting tapi ambil jalan berdiam diri. Sebab? In the first place dia tak ada hak nak mempertikaikan bidang dan tugas aku. ( lu sapa? wa sapa?). Kalau nak question jugak silakan, tapi biar betul cara penyampaian dan hamburan - which in my company policy boleh saja aku report as insubordination.

Aku sama sekali tidak akan layan mana-mana staf yg bermasaalah menyuarakan rasa tak puas hati melalui email dan kalau kau rasa betul datang jumpa aku dan bincang secara direct.

Dalam kedudukan aku sekarang, aku perlu melihat keseluruhan projek from a macro point of view and at a bigger picture tapi aku tau dia melihat sesuatu perkara itu dari perspektif yang berbeza dan terus melenting dalam perkara-perkara remeh. Rakan sejawat naik tension sebab aku buat derk saja (Zul…biar aku solve this matter ikut cara aku) dan aku tahu mamat tu was peeing in his pants waiting for my reaction. Jenis yang nak provoke ajak gaduh style kanak-kanak.

Dia tak berani berdepan dengan aku. Aku no hal seronok dapat main mind games with him tapi semalam aku terpaksa panggil dia masuk dengan boss dia sekali. Nyata segala telahan aku benar. Dia takut. Tapi tunjuk berani. Gangster kunun…..gangster ta** kucin…


Ingatkan nak terus issue warning tapi aku bagi dia peluang cakap, luahkan segala isi hati dia. Untuk aku, it was an eye-opening experience , tak sangka that some people can be so psychologically affected even at older age. Terkejut aku, sebab tu ada orang boleh jadi General, dan yang lain jadi prebet. Some people set the strategy dan some people carry them out.

Dan aku juga surprised dengan diri aku sendiri. Ikutkan I don't need troublemakers in my department but strange enough, I find myself counselling him. Mamat ini kurang kasih sayang agaknya. Konsep appreciation pada dia berbeza dengan cara aku. Jadi, aku ada dua option: nak ikut kehendak dia or kena bagi dia tengok situasi dari perspektif yang berbeza.

I chose the latter.

Selama lebih satu jam aku counsel and explain mostly pasal psychology. Dia kena ubah mentaliti dan mindset dia kalau dia nak berjaya. How to look at life secara optimistic. Explain dengan panjang lebar hal kerja. Kenapa management buat begini, kenapa aku cakap begitu. Kenapa dia kena buat gini, begitu.

Kalau ikutkan, mana aku ada masa nak layan mentaliti macam ini, as an employee kau kena ada initiative. Dan aku juga bagitahu dia pasal line of communication, levels of authority (lainkali jangan lawan tokei, tak puas hati, cakap but in proper forum). Aku anjurkan dia belajar anger management untuk atasi panas baran dia.

Aku explain pasal perspective - siap cerita pasal lima orang buta dgn seekor gajah in the land of the blind sama macam aku bercerita pada Billi anak aku- bagaimana lima mamat buta, looking at things from their perspective whilst I, the sighted manager who look at the whole picture based on the different perspectives. The one-eyed king. Itu la aku…hehehe
.
Pagi tadi, dia masuk bilik aku, tak sangka nak minta maaf, terkejut aku sebab setahu aku ego dia sebesar bontot kerbau.

Dan aku terus terlupa nak issue warning ,,,,,.

Baik gak rupanya aku nih ek....

No comments:

Post a Comment